Musée du Louvre

   

Å spasere rundt i et så stort museum som Louvre, var spennende. Også litt rart. De meste av både skulpturer og malerier er jo flere hundre år gammelt og det fascinerer meg hvor godt tatt vare på det er blitt. Heldigvis. Jeg synes historie fort kan bli tørt å bare lese fra en historiebok på skolen, men det å faktisk gå i slottet hvor Napoleon bodde og se det første maleriet av solkongen, var en helt annen opplevelse. Ikke alle klasserom har 4 vegger😊 En liten funfact som jeg leste og tok med meg fra museumet var at det å “pose” og ha hånden på hoften før man skal ta et bilde, kommer fra solkongen, Ludvig XIV. Da han skulle bli malt for første gang, valgte han å plassere hånden på hoften sin, og etter det ble det en kongelig bevegelse. Det er morsomt, for det gjør vi jo fortsatt den dag i dag. Litt av et mote ikon, eller hva?

 

 

Skulpturene var så detaljert at det var nesten skummelt. Litt av et talent de hadde på den tiden. Maleriene synes jeg også var spennende å studere. Ettersom jeg liker å male og tegne selv, oste det av inspirasjon etter besøket. Mange av verkene i museumet ble laget under den franske revolusjonen, og jeg synes det er interessant å tenke på at i denne tiden var folk også mest kreativ. De hadde mye på hjertet, og uttrykket dette gjennom kunst. For er det ikke under usikre tider man har mest man vil si? Kanskje det er noe man kan relatere til i dagens samfunn. Vi lever ikke akkurat som de gjorde under den franske revolusjonen, men vi lever i et samfunn hvor ting er i ferd med å endre seg. Kanskje midt i den teknologiske revolusjonen? Sosiale medier, digitalisering, falske nyheter og kunstig intelligens. Det er jo tross alt vi, folket, som bestemmer utfallet. Så hvordan drømmer vi at verden skal se ut i fremtiden?

 

♥ingvildsætre

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg